25 November, 2011

Sometimes people just don't understand...

behind my smile is a hurting heart.  Behind my laugh, I'm falling apart.  Look closely at me and you will see, the girl I am...isn't me.
~ To tell you the truth, I've just been avoiding everything.
~Don't say you know me, when I don't even know myself.
~ I think I'm afraid of being happy because every time I'm happy, something bad always happens.

~ I know God wouldn't give me anything I can't handle, I just wish he didn't trust me so much.
~ A golden heart stopped beating, working hands went to rest.  He broke many hearts to prove to us, he only takes the best.

03 November, 2011

PERASMIAN PUSAT KEUSAHAWANAN UITM PERAK

salam november

fuh,lme xupdate blog.. rindu gile kt blog.. minggu lepas sibuk dengan test dan assignment. hari ini baru je abes ciapkan assignment and esok nak hantar dh.. lepas tu mlm esok nk balik kg.. xsabar nak balik kg. cuti hari raya haji seminggu.. so SELAMAT HARI RAYA HAJI

02 October, 2011

Timeless!

Hari ini sudah masuk 2 Oktober, maknanya kalau dihitung2 dah nak masok sebulan aku pulang ke Seri Iskandar. pulang bukan tanpa tujuan tapi dengan tujuan ingin meneruskan pelajaran yang masih panjang ini. Aku sudah berada semester ke-2. tapi aku still rasa muda,mungkin sebab umur baru 19 kan. Bulan depan baru cukup 20. yelah,umur semakin meningkat tapi apa-apa pun tarak. cewah. macam baik je aku rasa kan. tapi memang betul kan. orang tua cakap, orang yang masih belajar apa-apa pun boleh jadi kan. depends la pada diri masing-masing. insyaalah kalau berfikiran positif sentiasa lurus je jalan. Allah tak akan lupa pada hamba-Nya yang ingatNya. okay aku punya prinsip. cilax2 juga,otai2 juga belajar jangan lupa.
malasla aku nak karang panjang2. bye..

24 September, 2011

diam or what?

* BANYAK DIAM TIDAK SEMESTINYA BODOH, BANYAK CAKAP TIDAK SEMESTINYA CERDIK, KERANA KECERDIKAN ITU BUAH FIKIRAN, ORANG CERDIK YANG PENDIAM LEBIH BAIK DARI ORANG BODOH YANG BANYAK CAKAP.

* MENASIHATI ORANG YANG BERSALAH, TIDAK SALAH. YANG SALAH IALAH MEMIKIRKAN KESALAHAN ORANG.

16 September, 2011

SAYA TAHU SAYA TAK CANTIK



Saya tahu saya tidak cantik.. Tapi, walaupun saya tidak cantik, saya tetap ada kelebihan..
Kerana saya tidak cantik, saya tidak jadi mangsa gangguan lelaki-lelaki yang rosak akhlaknya.
Kerana saya tidak cantik, saya dapat pelihara diri saya daripada pandangan bernafsu lelaki yang tidak menjaga pandangannya.
Kerana saya tidak cantik, saya selamat daripada menjadi senjata iblis mencairkan iman lelaki.
Kerana saya tidak cantik, saya tidak mendapat fitnah dan cemburu daripada wanita-wanita lain.
Kerana saya tidak cantik, saya tidak mengharapkan pujian daripada mana-mana lelaki dan wanita.
Dan kerana saya tidak cantik, akhirnya saya menemui insan yang ikhlas mencintai saya seadanya.
Kerana saya tahu.. Saya tidak cantik pada pandangan manusia.. Maka saya akan berusaha agar kelihatan cantik pada ALLAH.. Kerana bukan kecantikan dunia yang saya kejar... Tapi KECANTIKAN di akhirat kelak..

source:http://www.iluvislam.com/tazkirah/remaja-a-cinta. 

25 August, 2011

suka+cinta

kenyataan atau sandiwara
antara cinta&suka
yang mana lebih Betul?
tepuk dada tanya Hati.

antara orang yang disukai
atau orang yang disayangi
yang mana satu pilihannya
tepuk dada tanya Hati.

sesungguhnya jauhari mengenal manikam

artikel pernah memetik::

'lepaskan orang yang kita suka
kerana dia akan pergi kepada orang yang dia sayang'

'jagalah orang yang kita sayangi
nescaya dia akan kekal bersama kita'

jodoh&pertemuan semua ditangan ALLAH

manusia hanya merancang

anda buntu? masih mencari?

teruskan mencari jangan putus asa


24 August, 2011


=dikesempatan ini aku ingin

says: SELAMAT MELAKSANAKAN IBADAH PUASA& SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI

p/s:semakin meningkat umur,semakin banyak duit raya kan
hakikat lah sebab nanti ada orang yang cemburu..
THAT's it..

01 August, 2011

awal ramadhan

tepat pukul 5.46 pagi,kedengaran azan subuh jelas di telinga. almaklumlah masjid besar kedudukannya bersebelahan dengan rumahku. itu tandanya waktu sahur dah tamat. cepat-cepat aku bergegas ke dapur untuk meneguk air masak. tadi masa sahur air tak boleh nak telan sangat,sebab perut dah penuh dengan makanan.
 kebiasaannya kalau waktu sahur makanan sama dengan waktu berbuka cuma kalau waktu berbuka lebih banyak lagi kot.
hari ini masuk 1 ramadhan,ada lagi baki 29 hari. kalau diikutkan hati aku nak bekerja part time lagi,tapi kerja yang aku buat sebelum ini dah tak ada rezeki kan. nak buat cam mane lagi. redha je lah.
lagipun tu bukan kerja tetap pun,so saya tak kesah mana lah kan.
ok,berbalik kepada topik asal. kalau tak ada kerja pada bulan puasa ni, amende aku nak buat hah. masalah,masalah.
ini satu hal,nak kena fikir.ishh,time orang nak karang essay ni la banyak lak nyamuk kacau.
dah la tempat aku duduk ni strategik dah,tapi nyamuk lak ada. abisla darah aku dia hisap.
ceh,sepoi betollah
sebenarnya mata dah mengantuk sangat ni. semalam aku tidur-tidur ayam je sebab asyik online je kije. yelah,online gune prepaid broadband sehari 5 ringgit. rugi kalau tak guna. buat bazir je kan,walaupun bukan duit aku yang keluarkan untuk to4.. hahahaha
duit abang aku. tak apa abang aku ada banyak hutang dengan aku. so,aku tak kira mana la nga dia.. aikk,terbalik plak.. hahahaha,lantaklah.
aku tak heran pun.
sekarang dah pukul 6.00 pagi,kalau ikutkan mata,nak terus tido je. tapi tak nak la ajar camgitu. lepas ni nak sembahyang subuh dan...tengoklah nanti nak buat apa..
oklah dulu,gtg :)

31 July, 2011

terungkai suda

alhamdulilah..
kebenaran sudah diketahui walaupun tanpa empunya badan yang bagitau
xpe,aku tengok sendiri pun aku dah paham
ta payah susa-susa nak story atau nak explain
its okay,i'm understand
lepas ni aku bole mindsetkan myself to be a betterwomen.
korang,kalau ade sesiapa insan yang berbuat baik dengan kita,sepatutnya kita hargai dia
sementara dia masih ada kat depan mata kita
bila dia dah ta ada depan mata mulalah kita nak kenang-kenang
lumrah kan cmtu
xpelah janji semua bahagia
:) let gone be gone.

29 July, 2011

perangai aku.
bila jumpa seseorang yang aku tak pernah kenali terutamanya lelaki
aku cepat rasa malu sampaikan muka aku jadi merah kemerahan.
contohnya macam dia tanya hal-hal peribadi aku
walhal aku tak kenal pun dia kalau tanya untuk suka-suka aku tak kesah
habis tu kalau hari-hari dia datang dan selalu bercakap dengan aku
ape kes la pulak kan
entah aku pun tak paham lah
susahlah kalau orang yang bertepuk sebelah tangan, mana nak bunyi kan
lagipun kalau masing-masing diam aje itupun satu hal pulak
dua-dua memendam perasaan
pernah tak korang rasa macam aku rasa sekarang
sekarang ini aku tengah berfikir kenapa dan apa tujuan dia layan aku macam tu
pehh,baik sangat dia layan aku
nak cakap kawan. kami baru je kenal
tapi rasanya tak salah kan kawan
masa dia tak kunjung tiba, aku pulak yang ternanti-nanti
lepas tu,masa dia ada aku jugak yang malu sendiri
apakah yang berlaku sebenarnya
aku pun tak faham betollah
lebih baik diamkan je mana tau lepas ni tak ada pepe
harap harap ok je semua
 okaylah semoga aku diberikan petunjuk dari Allah s.w.t.

rintihan sang pencinta

penggemar novelis cinta utama,aku jua bergelar pencinta dunia. dibahunya aku sandarkan harapan. agar termaktub cinta abadi buat selamanya.....

=)persona kata pernah berbicara
kemanisan hidup bermula dari cinta
andai waktu berputar kembali
,tidak akan ku sia-siakan kamu.

=) hadirmu bak hujan , datang secara tiba-tiba
dan akhirnya lenyap diresap bumi.
hargailah sementara masih ada,
kerana kamu tidak akan berulang lagi


=)tirai malam berakhir di senja pagi
begitu jua dirimu sorang
hadirnmu tak diduga
pergimu merobek hatiku

=)punah asmara gelora dijiwa
kesetiaan menanti kejujuran diterima
masihkah ada sinar di sebalik pertemuan ini.
aku setia menanti dirimu.sang kekasih

=)tangisan kegembiraan telah bermula
disaat kehadiran insan bernama teman

=)detik waktu indah bersama
disaat kita bersemuka
tidak terasa keraguan dijiwa
seindah warna ditaman syurga

=)cahaya nurani kini menyepi
perpisahan terjadi tanpa disedari
masihkah ada simpati yang kumiliki
dari hati bernama sang kekasih.

maafkan kasih ku tak terdaya.menahan sejuta emosional mimpi, yang bakal lenyap diulit kenangan kita diduniawi. sesungguhnya aku mengharapkan kau sudi menerima diriku seadanya. kerana aku sang pencinta...

19 July, 2011

ceritera hidupku

manusia... hurm.. macam-macam kisah,gelagat mahupun cerita yang kerap aku dengar dari hari ke hari. huh,xperlu tgok jauh diri sendiri pun sama je kali. semua sama even familys sendiri. penat dh otakku nk fikir. tetap sama xde yg berubah. bukan niat aku utk aibkan sesiapa tapi memang macam tulah hakikatnya.
aku yang dilahirkan dalam sebuah salasilah yang cukup hebat dan gahnya. bilangan ahli keluarga yang agak ramai sepatutnya sure heboh. tapi tulah pasal. ayah hanya kerja biasa.mencari nafkah kais pagi,petang makan malam. alhamdulilah,makan pakai tidur cukup sempurna. walaupun tak selengkap org len. aku xkesah..
emakku pulak suri rumah sepenuh masa. keadaan kesihatan yang xok xmenggalakkan beliau utk bekerja. walaupun dh byk kerja mak cuba.. ahhaha adoiyai nak buat cmne xsihat kan.. xleh pakse.
semoga ayah&ibu dipanjangkan umur dan dimurahkan rezeki.. amin
aku sebenarnya takut, takut yang teramat jika suatu hari nanti aku kehilangan mereka. tetapi aku tidak memberi sepenuh harapan kerana kenyataan yang pasti sesuatu yang hidup didunia pasti meninggalkan kita jua.bilakah masanya xsiapa yang tahu...satu je harapan aku bila aku sudah dewasa aku ingin membalas jasa mereka berdua yang telah mendidik aku sehingga aku berjaya sampai ke tahap ini. perit dan jerih mereka tidak akan pernah kulupakan. pada firasatku, aku rasa hanya aku seorang yang berfikiran begitu. mana anak-anak yang lain. saban hari aku merenung sejenak. ah,sebernarnya aku tak berpihak pada sesiapa. sesiapa yang terasa,baguslah. susah sangatkah untuk membalas jasa ibu bapa kita. kakak? abang? susah ke? sampai hati kalian buat ibu dan ayah macam ni. sanggupkah kalian melihat mereka susah dari muda sampai ke tua. tegarkah kalian.kalau nak balik kampung sekadar untuk berlagak kaya,orang bandar baik xpayah balik. menyakitkan hati kitaorang je. ingatlah duit bukan boleh dibawa ke liang lahad. aku bukannya benci dengan mereka tapi mereka buta untuk menilai yang mana intan yang mana permata. darah daging sendiri diabaikan. manusia jenis ape macam tu. ayah pun tidak mengajar kalian jadi begitu. salah siapa?
walaupun ibuku bukan ibu kandung kalian mana boleh layan macam tu. ishh,sebal hati aku. dulu masa kalian belajar ibuku juga yang menolong kalian. kalian memang anak yang tidak mengenang budi. pandang orang hanya dengan sekilas pandang. apa ingat kalian perfect sangat ke. entahla,cakap banyak pun tak guna dah memang dasar hati buta. aku xkan lupa apa yang kalian buat dengan kami. ingatlah Allah itu maha adil.
insaflah kalian sebelum terlambat.itu doaku untuk kalian..

14 July, 2011

the past is the new beginning of my life.
maya.
fighting!
the memory that i never forgetten is
YOU.
miss u forever...
even though i am far away, but baby please dont go from me
cause i am still waiting for YOU.
A day without YOU is sad.
with my k.ada. sweetnyer. <3 <3
endless k.ada....

17 June, 2011









MALAYSIAN UNIVERSITY ENGLISH TEST (MUET) Mid-Year 2011 Result
       
   BAND ACHIEVED
  :

3
wah,xsangka aku bole dapat band 3. sebab sebelum nie aku xsedia pon nak amek muet.. maklumlah mase nak amek nie time tu sibuk dengan final exam.. hurmm,faham2 je lah kan..  jarak dari umh ke kg pon bukannya dekat.. nak xnak terpaksa lah balik untuk wt muet nie.. tapi okaylah aku bersyukur sebab usaha yang aku buat berbaloi la.. setimpal dengan ape yg aku buat... alhamdulilah.... 6ti kalo ade mase leh amek ag.. biar dpt band tinggi ag kan.. :D



28 May, 2011

hobiku

prof:masa itu apa?
aku:EMAS!!
prof:salah... masa itu berlian.. hakhakhakhak..
ingt lgi oo masa kelas law dulu.. apelah prof nie..
huhuuhuhu.. aku bukannya nak cerita tentang prof tu.. tpi tu cuma starting je.. xde idea kan..huhuhu
okok.. 

hobi aku ialah memancing.. nie semua abg dan ayah aku punyer pasal la.. sebab kalau ada je masa terluang mesti dieowang ajak aku sekali.. ape lagi aku pun ikot je la sebab borink jugak asyek terperak je dalam rumah.







cantik kan pemandangan waktu senja di sebalik jeti..
best giler.. ikan yang aku dapat adalah dalam 10 ekor..
jappp,.. anak ikan je kayy.. tapi daripada xdapat langsung.. ok kan.. ehehehe
tengok gambar sebelah tu.. tu adik aku yang perut buncit.. muahaha.. nampak x perut die..
xdalah gurau je.. jangan marah..


 lokasi:Jeti Kuala Besut North Side
masa:5.00ptg-8.00mlm

08 May, 2011

akhirnya

alahmdulilah dah habes paper exam for this semester..
har har lepas ini kena tengok result muet la pulak kan..
yea2.. malam ini nak naik bas nak balik kampung..
wahhh rindu sangat ini dengan bantal peluk aku tu..
waaaaaaaa......
ta sabar nak balik kampung..
ya Allah selamatkan lah perjalanan aku kembali ke tanah air,Terengganu
semmoga selamat sampai..
lamanya cuti semester kali ini.. 4 bulan .. lamanya..
ape lagi..jom buat duit..
sesiapa yang nak jumpa aku please la jumpa dekat KFC :)
har har.. dan please belanja aku.. hahaha
bukan apa saje jew.. janganlah takut pulak nak jumpa aku.. hahahaha
ok.ok.ok.ok.ok
dah dah dah dah cukup..
dah malas dah penat jangan banyak songeh nga aku..
aku cuma nak gitau..
aku memang cool.. hahahaha
whatever la weh.. sempat agi nak tulis post baru..lepas ni kena cari bas..
huhuhu.. so byebyebyebyebyeyye...

07 May, 2011

keliru lagi

disaat diriku ingin membuat kata putus
ahh,mengapa bayangan sidia datang lagi menghantui diriku. apakah makna semua ini. tidak pernah aku berani untuk mengerti dan tidak akan aku pernah untuk aku menggungkapkannya.
siapa kata aku takut. tidak,aku bukan seorang yang penakut. ahh,aku cuma keliru.. bagaimana untuk membuat keputusan untuk memilih siapa yang terbaik antara mereka. kenapakah aku ditemukan dengan mereka? ape sebabnya? ada sesiapa yang boleh tolong jawabkan...
mimpi yang hadir,kenangan yang berlegar-legar dalam ingatan bagaimana hendak aku lupakan sedangkan diriku menegah untuk menginggatinya lagi..
ohh,tidak.. persetankan itu semua.. mungkin suatu hari akan ada sinar petunjuk kepadaku. aku berharap begitu.
please,someone.. give me some reason to make me choose you. are you better than him?
if i know where it will begin and where it will end,i will make sure that i will never ever let you go,if you are the right person  for me...
let me decide then between you..
but why should me?
i always questions myself how i can be the middle between you olls.
i dont want to,but i must face it..
eventhough its very painful for my heart...
ahh,i'm getting tired for almost a period of time..
you,please help me and support me if you love me!


p/s:why it is so easy to like someone but its very hard to forget the person that we like. why? why?

06 May, 2011

masa ditunggu

alhmdulilah.. akhirnya masa yang ditunggu telah tiba.aku terpaksa post nie awal-awal nanti takut tak sempat sudah. lepas paper terakhir tamat bolehlah dengan suka hati aku ingin pulang ke kampung. buat keluarga yang tersayang wait for me buat kawan-kawan yang sudah pulang ke kampung masing-masing selamat bercuti. dan buat si dia yang diingati selalu sihat kah kamu? semoga kamu sihat selalu.. haha.. cuti 4 bulan ini aku nak stay dekat terengganu je. tak nak kemana-mana.. balik kampung ini nak ikot family pergi memancing ikan. wah,bestnya kalau dapat pancing ikan sungai. bolehlah masak buat lauk. haha
beginilah kehidupan di kampung.. best kan.. :)

03 May, 2011

rumput dan kasih sayang

Pada suatu pagi di satu sekolah menengah, ada seorang pelajar bertanya pada seorang guru yang sedang mengajar. Ketika itu, guru tersebut sedang menyentuh mengenai kasih dan sayang secara am.
Dialog di antara pelajar dan guru tersebut berbunyi begini :

Pelajar : Cikgu, macam mana kita nak pilih seseorang yang terbaik sebagai orang paling kita sayang? Macam mana juga kasih sayang itu nak berkekalan?

Cikgu : Oh, awak nak tahu ke? Emmm... baiklah, sekarang kamu buat apa yang saya suruh. Ikut je ye... mungkin kamu akan dapat apa jawapannya.

Pelajar : Baiklah... apa yang saya harus buat?

Cikgu : Kamu pergi ke padang sekolah yang berada di luar kelas sekarang juga. Kamu berjalan di atas rumput di situ dan sambil memandang rumput di depan kamu, pilih mana yang paling cantik tanpa menoleh ke belakang lagi walaupun sekali. Dan kamu petiklah rumput yang paling cantik yang berada di depan kamu tersebut dan selepas itu bawa balik ke kelas.


Pelajar : Ok. Saya pergi sekarang dan buat apa yang cikgu suruh. Apabila pelajar tersebut balik semula ke kelas, tiada pun rumput yang berada di tangannya. Maka cikgu pun bertanya kepada pelajar tersebut.
Cikgu : Mana rumput yang cikgu suruh petik?

Pelajar : Oh, tadi saya berjalan di atas rumput dan sambil memandang rumput yang berada di situ, saya carilah rumput yang paling cantik. Memang ada banyak yang cantik tapi cikgu kata petik yang paling cantik maka saya pun terus berjalan ke depan sambil mencari yang paling cantik tanpa menoleh ke belakang lagi. Tapi sampai di penghujung padang , saya tak jumpa pun yang paling cantik. Mungkin ada di antara yang di belakang saya sebelum itu tapi dah cikgu cakap tak boleh menoleh ke belakang semula, jadi tiadalah rumput yang saya boleh petik.

Cikgu : Ya, itulah jawapannya. Maknanya, apabila kita telah berjumpa dengan seseorang yang kita sayang, janganlah kita hendak mencari lagi yang lebih baik daripada itu. Kita patut hargai orang yang berada di depan kita sebaik-baiknya. Janganlah kita menoleh ke belakang lagi kerana yang berlaku tetap dah berlaku. Dan semoga yang berlalu tidak lagi berulang.

28 April, 2011

balik kampung

tiada kesabaran aku kali ini untuk membalikkan diri ke kampung sebab cuti yang lama ini akan digunakan dengan sebaik yang mungkin. ayah cakap hari itu 'durian ini kalau nak makan kena tunggu lagi 3 bulan' ayah dan mak cakap 3 bulan itu semasa aku balik untuk peperiksaan muet. kalau dihitung hitung agak agak bulan 5 ini mintak mintak dapat aku merasa makan durian dekat kampung. pokok durian dekat kampung lagi best dari yang ada kat pasaran. tidak boleh dibandingkan dengan durian durian lain isi durian dekat kawasan rumah aku berbgai bagai ada yang warna kuning,oren,putih dan untuk pengetahuan semua isi durian yang warna kuning yang paling sedap tetapi ikut citarasa masing masing lah. buahan buahan lain ada juga contohnya rambutan,mempelan,maggis,pisang,jambu batu dan macam macam la kalau nak sebut semua sampai esok pun tak habis biasalah duduk kampung lagi best dari duduk dekat bandar. sesiapa yang yang datang rumah aku musim buahan ini dapat la makan hasil yang ada. yeaaaaaa.. jom balik kampung Anak Ikan,Jertih GANU KITER chow

26 April, 2011

pesanan berwarta

Dalam sebuah desa di pinggir sawah di tepi sebatang pokok tidak berdaun tinggalah seorang nenek yang berusia lingkungan 60-an yang sudah tua ditelan zaman. walaupun umur beliau sudah meningkat naik tetapi nenek ini rajin dalam mengusahakan dan menternak haiwan peliharaannay itu. kalau hendak dianggarkan dengan jari susah untuk mengira bilangan haiwan haiwan dan tanaman nenek itu. di samping itu juga nenek juga mempunyai berhekta hekta tanah kepunyaan nya yang diperolehinya hasil daripada usaha kerasnya selama ini tidak kira masa dan ketika nenek akan memastikan setiap hasil usaha nya berada dalam keadaan sihat sihat belaka selang beberapa bulan kemudian nenek telah berhajat untuk mengunjungi tanah suci kota Mekah. Nenek telah mengumpulkan kesemua cucu cucu nya supaya dia dapat memilih sesiapa yang layak untuk menyambung usaha nenek iaitu memelihara haiwan dan tumbuhan serta tanah nenek itu.
semua cucu nenek itu berebut rebut untuk mendapatkan harta nenek selepas itu nenek telah memilih Along sebagai pewaris nya. Along berumur 20 tahun. selepas mendapat tahu bahawa nenek telah menwasiatkan sejumlah besar harta kepadanya lantas dia berjumpa nenek.

along:nenek... apakah harta yang nenek wasiatkan kepada along?
nenek:along,harta itu amat berharga buat nenek,nenek harap engkau jaga dengan baik harta itu.
along: baiklah nenek. jangan risau(sambil tersenyum gembira)
nenek: nah,kalau engkau nak buka harta nenek tu kena guna password dan usernama
along:hah??? ape nek
nenek: nie email nenek eh ne_nek@y.com dan password dia nanti nenek email kat engkau kay(dalam perjalanan menaiki kapal terbang)
along,jangan lupa jaga farmville dan cityville nenek ye. 
along:?????
kihkihkihkihkihkih

24 April, 2011

Musafir dulu,kini dan selamanya

so,ape cite sekarang
lagi 2 minggu nk balik kampung xsabar rasanya
cuti semester yang panjang membuatku berfikir seketika
nak wtpe ek cuti 4 buln?emm still wondering
ayah ade request kije kt kotaraya jertih
tapi akan dipertimbangkan sebab akak di Kl sedang menanti kedatangan aku tiba almaklumlah setiap cuti aku akan makan free dekat rumah die dan berjawatan tinggi dekat syarikat die hehe jangan jeles.
setelah agak lama jadi musafir dan musafir kejap di dungun lepas tu di perak pulak so kali ini bercadang hendak menetap di tanah air je la. lagipun duk kt kg lagi best dri duk umh org len
so 4 bulan jugak aku tidak akan mengupdate blog,online pun untuk seketika kerana kt kg xada kabel nak cucuk internet nie berukband pun sudah tertunggak. sory la bukan xna baya tpi skang tengah sengkek dh dapat duit gaji bole lah sambung balik insyaalh
kalo ada cukup modal duit dan segalanya tapi masalanya bila entah nak cukup semuanya klo nak kata seorang yang boros tentu sekali tidak mungkin barang sekarang dah bertambah mahal entah tidak aku perasaan sebab aku cuma pengguna yang berhemah iaitu beli ape yang perlu sahaja sebab itu ayah dan mak tidak risau klo aku duduk jauh mana sekalipun
alhamdulilah semuanya ok lagi setakat nie xda pe masala itulah namanya anak solehah amin.
paper last abes 8 mei 11 nie, so jumpa aku lagi pada bulan 9 nanti klo aku free akanku menjenguk ke cc yang berdekatan hahaha
farefaren a.k.a chow

pemergianmu dikenangi

betapa sayu hati aku apabila mengenangkan jika aku sendiri akan pergi meninggalkan dunia ini tanpa keluarga sahabat dan sekalian manusia samaada yang masih hidup atau yang telah pergi tempoh perkenalan aku dengan dia menjangkau 2 tahun tetapi tahun ini iaitu pada 23/4/11 aku menerima berita daripada kawan sekelasku menyatakan bahawa dia telah tiada di dunia.innalilahwainallilahirojiun..
ak xtw nak cakap ape,entahla kosong je ase fikiran nie. mengapa orang terdekat kepada pergi dulu meninggalkanku umurnya baru menjangkau awal belasan tahun baru memasuki alam remaja suratan dan takdir bukan secara kebetulan Allah telah menetapkan setiap hidup dan mati di muka bumi ini setiap yang hidup pasti akan pergi jua menghadap-nya cuma waktu tempat dan ketika yang memisahkan masing masing
takziah bagi pihak keluarga arwah.
masih di ingat lagi saat saat aku bertemu dengn arwah sekarang aku sedang mengimbau kembali detik bersama arwah
mase form 5. arwah nie junior aku. dax mekanikal.
xtau cmne dekat sekola kiteowg selalu berbincg sal pelajaran and selalu jumpa.kenngn nga arwah xkn ak lupekan dan akn selalu diingati sampai bila2. dengan panggilan nya kepadaku k.tie dia menganggap aku sebagai kakak angkat dia aku gembira dan senang dengan perangai dia yang gemar berlawak dan baik hati suka menolong kawan kawan lain
mugkin Allah lebih sayangkan arwah.
semoga roh arwah ditempatkan dikalangan org beriman.(MUS)

AL FATIHAH

23 April, 2011

jaga jaga ta boleh tidur

1. anemia
2.jadual tido xterkawal
3.bosan
4.tak cukup kena matahari
5.spe suh minum kopi banyak
6.tension
7.kurang bersenam
sepatutnya kena tido ikot time
,brulah xngantuk dalam kels kan.
Usia
Baru lahir 18 jam
1-12 bulan 14–18 jam
1-3 tahun 12-15 jam
3-5 tahun 11-13 jam
5-12 tahun 9-11 jam
Remaja 9-10 jam
Dewasa, termasuk golongan lanjut usia / tua 7-8 (+) jam
Wanita hamil 8 (+) jam

so,sleep well,sleep tight,close your eyes and say good night.

22 April, 2011

perhati tengok lihat

nak ape
xpuas hati lagi ke
 ape yg ko dh buat pada aku
 pernah fikir x tntg perasaan owg len
 selalu buat owg sakit hati
 macam nie ke nme kawan
 klo jumpa pun buat macam x kenal
 kenape
 salah ke klo terserempak dengan ak
 asal jumpe ak ko lari
 takot sangat ke dengan ak
 ak xmakan owg la
 ak makan makanan free je
 ak cume tumpang tido dalam umh ko je
 ak cume makhluk tuhan yang kecik 
 nak buat cmne ak memang cmni

 TIKUS!!

19 March, 2011

di alam assignment. ^^

as-salam..
klo nk kire bpe asignment ade kt tngn skg..
ade lbih 2 je sbenrnyer.. tpi Ya Allah.. nk ciapkn assignmt nie bukn men sush..
sbb lecterur haku nie bgi assignmet sal Macro tw..
demand sir nk min pages 20 ^^..
tpi problem nyer skang nk cukupkn nilai min tu susa sgt..
sbb dlm subjek nie xde pe pun nk cite sbnrnyer..
just pasal overall system kt Malaysia ni..
tu yg jdi masla sbenanye..


stu ag assignmt yg nk kne ciapkn ialh Law..
law nie agk seng la kan.. wlpon haku xde basic law.. :)
tpi sbb ade nye internet over setelite nie seng jdi kije sikit..
sbb klik je.da dapt maklumt kt hujg jari..
yaa,biasenyer haku gne engine google search..
haku prefer goolge ag sng dripada yg len2..

so sebelom buln mac berlalu..
2 assignment nie nk kne settle kn..
dan jgn lpe..
ade 2 presentation yg blom diselesaikn..
^^
dan bulan 4 dh nk final exam.. lepas tu cuti sem.. sebnrnye cuti tu yg dinnti..
sbb lme dh xblik kg.. last blik kg pun mse cuti rye cine aritu..
rindu dh kt family,ayam,itik dan arnab haku kt umh..
waaa,mse cuti sem jugak kne wt muet.. hopefully elok la..
insyaalh.. gtg.. :)

17 March, 2011

lagi cerita dunia


Istilah supermoon atau fenomena dimana bulan terlalu hampir dengan bumi mencetus spekulasi tentang terjadinya gempa bumi dan tsunami baru² ini di Jepun. Namun sejauh mana kebenaran tentang fakta tersebut ? Adakah peningkatan kekuatan graviti bulan mampu menggugat keseimbangan persekitaran bumi ?



Merujuk kepada istilah supermoon yang dicipta oleh ahli astronomi, Richard Nolle pada 1979 menyatakan;

“ a new or full moon which occurs with the Moon at or near (within 90% of) its closest approach to Earth in a given orbit (perigee). In short, Earth, Moon and Sun are all in a line, with Moon in its nearest approach to Earth. Rujukan wikipedia

Selain itu .. menurut keterangan dari Dr James Garvin, ketua saintis di NASA Goddard Space Flight Center pula, supermoon adalah suatu keadaan dimana bulan sedikit lebih dekat ke bumi dalam orbitnya daripada keadaan biasa dan paling menonjol ketika keadaan bulan purnama. Jadi ketika itu anda akan melihat bulan kelihatan lebih besar dari biasa.

Kesan akibat fenomena itu akan mencetuskan kejadian pasang surut air laut yang luar biasa. Namun .. keadaan itu dilihat oleh saintis sebagai keadaan fenomena biasa dan tidak menggugat keseimbangan plat tektonik bumi sehingga terjadinya gempa bumi dan tsunami.

Berbalik kepada spekulasi meluas ekoran gempa bumi di Jepun pada 11 Mac 2011 dengan fenomena supermoon .. adalah salah sama sekali. Ketika itu, bulan berada tidak terlalu dekat dengan bumi ataupun dalam fasa bulan baru (new moon) dan bulan penuh. Jadi dakwaan tersebut tidak boleh dikaitkan dengan supermoon.


Untuk makluman semua .. pada 19 Mac 2011 ini, bulan akan berada pada kedudukan 221.567 batu dari Bumi, berbeza dengan jarak keadaan sebenar bulan itu sekitar 239.000 batu. Jadi kalau korang nak buat pencerapan dan melihat permukaan bulan dengan lebih jelas. Tunggu la malam tu. Mesti nampak clear !