28 February, 2011

Menghina, Menfitnah,

Firman Allah SWT dalam Al-qur’an berikut : Al-Hujarat : 12: “Hai orang-orang yang beriman, jauhilah kebanyakan dari prasangka, sesungguhnya sebagian prasangka itu adalah dosa dan janganlah kamu mencari-cari kesalahan orang lain dan janganlah sebahagian kamu menggunjing sebahagian yang lain. Sukakah salah seorang di antara kamu memakan daging saudaranya yang sudah mati? Maka tentulah kamu merasa jijik kepadanya. Dan bertakwalah kepada Allah. Sesungguhnya Allah Maha Penerima taubat lagi Maha Penyayang. Kemudian firman Allah dalam surat An-Nazi’at 40;41 Dan adapun orang-orang yang takut kepada kebesaran Tuhannya dan menahan diri dari keinginan hawa nafsunya, [41] maka sesungguhnya surgalah tempat tinggal (nya). Demikianlah beberapa penggal firman Allah SWT yang sangat indah dan begitu jelas membimbing dan mengarahkan manusia ke jalan yang baik.


aku,afida dan ummul dianiaya oleh kenalan selama dua bulan kami menetap di rumah sewa kami. kenapa mereka sanggup menuduh dan menerkam kami walhal bukan salah kami. susahkah mereka untuk bercakap dengan baik dengan manusia lain. sedangkan Nabi ampunkan umatnya.
tangal 28/2/2011 tepat pukul 12.00a.m
kami bertiga telah mengambil keputusan untuk berpindah rumah kerana kehadiran kami disini tidak dialukan.
tidak hairanlah kenapa owner rumah ini memaklumkan bahawa ramai student yang berpindah setelah menetap 1 semester disini..
semoga kalian tidak menjadi seorang manusia yang berhati busuk,hasad dengki sesama manusia dan seumpanya. itu hanya amarah syaitan. nauzubillah.

26 February, 2011

Tangis Terakhir Nabi Muhammad

Tiba-tiba ada ucapan salam. “Boleh saya masuk?” lelaki itu bertanya. Namun Fatimah tidak mengizinkannya masuk ruangan. “Maaf, ayah saya sedang sakit, “kata Fatimah. Ia berbalik kembali dan menutup pintu.
Nabi Muhammad saw. membuka matanya dan bertanya, “Siapa dia, putriku?”
“Aku tidak tahu ayah. Ini pertama kali aku melihatnya,” kata Fatimah lembut.
“Ketahuilah putriku, dia adalah orang yang menghapuskan kenikmatan sementara! Dialah yang menceraikan persahabatan di dunia. Dialah sang Malaikat Maut,” kata Rasulullah saw.
Fatimah menahan genangan air matanya.
Malaikat maut datang kepada-Nya, tetapi Rasulullah saw. bertanya mengapa Jibril tidak datang bersamanya.
Kemudian Rasulullah saw. menatap putrinya dengan pandangan nanar, seolah-olah ia tak ingin kehilangan setiap bagian dari wajah putrinya.
Kemudian, Jibril dipanggil. Jibril sebenarnya telah siap dia langit untuk menyambut ruh Rasulullah sang pemimpin Bumi.
“Wahai Jibril, jelaskan kepadaku tentang hak-hakku di hadapan Allah!”, Rasulullah saw. meminta dengan suara yang sangat lemah.
“Pintu-pintu langit telah dibuka. Para malaikat sedang menunggu ruh Anda. Semua pintu Surga terbuka luas menunggu Anda” kata Jibril.
Namun, kenyataannya, jawaban itu tidak membuat Rasulullah saw. lega.
Matanya masih penuh kekhawatiran.
“Anda tidak senang mendengar kabar ini?” tanya Jibril.
“Ceritakan tentang nasib umatku di masa depan?” kata Rasulullah saw.
“Jangan khawatir, wahai Rasulullah, saya mendengar Allah berkata:” Aku haramkan Surga untuk semua orang, sebelum umat Muhammad memasukinya, ” kata Jibril.
Waktu bagi malaikat Izrail melakukan pekerjaannya semakin dekat dan dekat.
Perlahan-lahan, ruh Rasulullah saw. dicabut.
Tampak tubuh Rasulullah saw. bermandikan peluh, saraf lehernya menegang.
“Jibril, betapa sakit ini!” Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasalam sallalahu mengerang dengan perlahan.
Fatimah memejamkan mata, Ali yang duduk di sampingnya tertunduk dalam dan Jibril pun memalingkan mukanya.
“Apakah aku sedemikian menjijikkan sehingga engkau memalingkan muka wahai Jibril?” Rasulullah saw. bertanya.
“Siapa yang bisa tahan melihat Kekasih Allah di ambang sakaratul mautnya?” kata Jibril.
“Bukan untuk berlama-lama,” kemudian Rasulullah saw. mengerang karena sakit yang tak tertahankan.
Ya Allah betapa besar Sakaratul maut ini. Berikan kepadaku semua rasa sakit, tapi jangan untuk Umatku.
Tubuh Rasulullah saw. mendingin, kaki dan dadanya tidak bergerak lagi.
Dengan berlinang air mata, bibirnya bergetar seakan ingin mengatakan sesuatu.
Ali mendekatkan telinganya ke Rasulullah saw., “Jagalah shalat dan jagalah orang-orang lemah di antara kamu.”
Di luar ruangan, ada tangisan, ada kegaduhan. Para sahabat saling berpelukan. Fatimah menutup wajahnya dengan kedua tangan.
Sekali lagi, Ali mendekatkan telinganya ke Rasulullah saw. dan dengan mulut yang telah membiru serta air mata berlinang, Rasulullah berucap lirih: “Ummatii , Ummatii, Ummatii…” “Umatku, umatku, umatku…

Ketika Cinta Bertasbih

Cinta adalah kekuatan yg mampu
mengubah duri jadi mawar
mengubah cuka jadi anggur
mengubah sedih jadi riang
mengubah amarah jadi ramah
mengubah musibah jadi muhibah.

Cintailah kekasihmu sekedarnya saja, siapa tahu nanti akan jadi musuhmu.
Dan bencilah musuhmu sekedarnya saja, siapa tahu nanti akan jadi kekasihmu.

Cinta bukan mengajar kita lemah, tetapi membangkitkan kekuatan.
Cinta bukan mengajar kita menghinakan diri, tetapi menghembuskan kegagahan.
Cinta bukan melemahkan semangat, tetapi membangkitkan semangat.


Tanda cinta kepada Allah adalah banyak mengingat (menyebut) Nya, kerana tidaklah engkau menyukai sesuatu kecuali engkau akan banyak mengingatnya.
Apa pendapat Anda bila ada seseorang yang pakaiannya terkena air kencing, lalu ia hendak mensucikannya dengan air kencing pula? Mungkinkah air kencing itu dapat mensucikannya? Tentu saja tidak! Kotoran tidak dapat disucikan kecuali dengan sesuatu yang suci. Begitu pula halnya keburukan yang pernah kita lakukan, tidak akan dapat terhapus kecuali dengan memperbanyak melakukan kebaikan.”
(Sufyan ats-Tsauri)

Mutiara Hadits Imam Ja‘far as


• “Waspadalah terhadap tiga orang: pengkhianat, pelaku zalim, dan pengadu domba. Sebab, seorang yang berkhianat demi dirimu, ia akan berkhianat terhadapmu dan seorang yang berbuat zalim demi dirimu, ia akan berbuat zalim terhadapmu. Juga seorang yang mengadu domba demi dirimu, ia pun akan melakukan hal yang sama terhadapmu.”

• “Tiga manusia adalah sumber kebaikan: manusia yang mengutamakan diam (tidak banyak bicara), manusia yang tidak melakukan ancaman, dan manusia yang banyak berzikir kepada Allah.”

• “Sesungguhnya puncak keteguhan adalah tawadhu’.” Salah seorang bertanya kepada Imam, “Apakah tanda-tanda tawadhu’ itu?” Beliau menjawab, “Hendaknya kau senang pada majlis yang tidak memuliakanmu, memberi salam kepada orang yang kau jumpai, dan meninggalkan perdebatan sekalipun engkau di atas kebenaran.”

• Seorang laki-laki seringkali mendatangi Imam Ja‘far as, kemudian dia tidak pernah lagi datang. Tatkala Imam as menanyakan keadaannya, seseorang menjawab dengan nada sinis, “Dia seorang penggali sumur.” Imam as membalasnya, “Hakekat seorang lelaki ada pada akal budinya, kehormatannya ada pada agamanya, kemuliannya ada pada ketakwaannya, dan semua manusia sama-sama sebagai Bani Adam.”

• “Hati-hatilah terhadap orang yang teraniaya, karena doanya akan terangkat sampai ke langit.”

• “Ulama adalah kepercayaan para rasul. Dan bila kau temukan mereka telah percaya pada penguasa, maka curigailah ketakwaan mereka.”

• “Tiga perkara dapat mengeruhkan kehidupan: penguasa zalim, tetangga yang buruk, dan perempuan pencarut. Dan tiga perkara yang tidak akan damai dunia ini tanpanya, yaitu keamanan, keadilan, dan kemakmuran.”
"Barangsiapa yang suka bertemu Allah, maka Allah juga suka bertemu dengannya. Akan tetapi, barangsiapa yang benci bertemu dengan Allah, maka Allah juga benci bertemu dengannya."
              -Al-Hadits.
Dicatatkan oleh Al-Imam Habib Abdullah Haddad

11 February, 2011

apabila ak balik kampung.. walaupun hadiah xseberapa tpi klo dpt adiah, die mesti senyum..wahaha.. itulah yg best sebenarnya klo bagi adiah kt die.mule3 je jge adiah,pastu entah ke mane die simpan. huhu.. biasela.. dax x matang ag kan. wah3.. happy bday adik ila.. kakno syg adik ila sokmo3.. muaaahh
sejumlah 517 bayi dibuang dalam tempoh enam tahun..


jika angka dijadikan ukuran nilai kemanusiaan manusia, rakyat negara ini boleh dianggap kejam kerana statistik Polis Diraja Malaysia  (PDRM) menunjukkan sejumlah 517 bayi dibuang di seluruh negara sejak enam tahun lalu. kebanyakkan kes buang bayi dilakukan individu terutamanya gadis yang bimbang maksiat terbongkar selain tiada tempat bergantung. berdasarkan perangkaan, seramai 203 mangsa dikenal pasti sebagai bayi lelaki manakala 164 bayi perempuan.
Bagaimanapun, 150 kes lagi gagal dikenal pasti jantina berikutan keadaan bayi tidak cukup sifat atau hanya penemuan bayi. Pada tahun 2008, mencatatkan kes teramai membabitkan 102 kes.
statistik ini amat menggerunkan apabila gejala ini terus berlaku. Dalam bulan lalu sahaja, sebanyak 19 kes bayi dilaporkan dan angka ini dijangka meningkat.
Hasil kajian mendapati lokasi yang paling digemari untuk membuang bayi di kawasan-kawasan perumahan, tempat pembuangan sampah, masjid, surau, jalan, sungai,semak dan tandas.

adaptasi dari HARIAN METRO 10-FEB-2011

10 February, 2011

sabarlah atikah..

hari yang tidak menyeronokkan..
kenapa hari ini hadir di dalam diari hidupku..
keadaan ini tidak sepatutnya hadir dan berlaku di dalam kehidupanku..
mengapa manusia dicipta hidup untuk menyakitkan hati orang lain..
aku kadang-kadang sebal dengan sikap sesetengah pihak yang tidak bertanggungjawab..
ak tidak boleh mengatakan tidak kepada ciptaan mereka ini..
tetapi kewujudan mereka ini amat tidak menyenangkan..
terdiam diriku seketika apabila mengenangkan mereka.
mungkin bagi mereka,sikap pentingkan diri sendiri tanpa menghiraukan orang di sekeliling ini adalah bagus.
walhal tidak sama sekali..
ak sepatutnyer bersyukur kepada illahi kerana ak tidak begitu..
semoga ak bersabar dengan kerenah mereka semua.
sesungguhnya,ak bukanlah seorang yang berhati suci sesuci Nabi kita.
ak hanya makhluk Allah yang kerdil.
yang menumpang di muka bumi Allah.
berilah kejayaan kepadaku di dunia dan akhirat..
amin..
time never wait you!

09 February, 2011

like this!!!!!

allient sofware..

do you know what is allient sofware?
interesting topic guess,right?

here is about..

there are 3 types of allient sofware:

-Spyware
-Spamware
-Cookies

software attack!

as a user of computer..
you need to beware!!!

there are many treats in sofware..

-Virus
-Worm
-1988: first widespread worm, created by Robert T. Morris, Jr.
(see the rapid spread of the Slammer worm)
-Trojan horse
-Logic Bomb
-Phishing attacks
>Phishing slideshow
>Phishing quiz
>Phishing example

for details please check out the textbooks!!
:DD

privacy?


How much privacy do we have left?

Privacy.
The right to be left alone and to be free of unreasonable personal intrusions.


Court decisions have followed two rules:
(1) The right of privacy is not absolute. Your privacy must be balanced against the needs of society.
(2) The public’s right to know is superior to the individual’s right of privacy.

i need my own privacy!!!
what about you???

08 February, 2011

aq rindu sama kamo..

wahh..rindunyer ak kt dieowg..
kwn2 ak yg berada di dungun..asma',dila..
byk betol kerenah kalian bile bersamaku..
huhu..
xkn pernh ak lupekan sepnjg hayat ku..
walaupun xkeep in touch tpi ak sgt merindui kalian..
mgkin kalian sudah melupakan ak..
atau tidak..
harap2 tidak..
sbb ak terlalu merindui saat2 kite bergurau senda,g mkn sekali,g kelas same2,..
macam2 suke dan duke kite lalui bersama2 sepanjg tempoh pengajian ak..
sekarg masa,jarak,tempat dan segalanyer memisahkn kite..
namun itu semua bukan pengahlg utk kite bersua kembli..
kerana dimana2 masih ade sinar persahabatan yg xmungkin dilupakan..
semoga ikatan persahabatan kite tetap kekal buat selamanyer..
jagn pernh dikau semua lpekan daku..
krana apabila daku sudah pergi menghadap illahi..
disaat itu jgn lgi mengharap utk bersua dgnku..
krana ak tidak lagi dpt menemuimu semua..
sebagaimana ak mengingati kalian seperti sekarg..
sekadr dpt melepaskn rindu dgn menatap gmbr kenngn kite bersama..
rindu di kalbuku akn terubat walaup secebis perca..
teman..
aku sayng kamo..

menu arini?

semua dh mkn kew..
arap2 semua dh mkn mlm la yea..huhu
wahh..mlm nie kiteowg msak lomak cili padi ikan..
kredit tu tukg msak la..
muahahha..abes nsi stu periuk kiteowg mkn..
sbb biasenyer ade byk nsi lebih..
alaa,bukn diet tpi kiteowg mkn sikit jew..
wt als perot..
klo lpr sgt xleh nk belaja lak an..
tol x..
pastu menu kedua adlh syur buncis goreng berlada cmpur ikan bilis..
grand kan nme die..
so spe2 nk order..
leh la contact2..
hehehe
t tunggu ak kaye la klo nk belnje pon..huahuahua.
bkn kdekot tpi jimat..
huhuhuhu..

xptot..

xptot..xptot..
memg xptot..
ape yg xpatotnyer?
enth..
ko tao x..
ak xtw..
ak lagi la xtao..
huahuahauhua..
xdelah sje jek..
niehaa..
ade ke ptot dax2 kelas BM223,tpi kne tukar kels nga dax2 marketing..
walhal tu dax HR nyer kels..
sptotnyer dieowg yg kne kuar..
dh la semua lecterur best2 dieowg dpt..
xptot2..
anyway mgkin ade hikmah la kan dripada setiap kejadian..
nk wt cmner..
nk xnk kena terima gak..
suratan atau kebetulan..
tpi kan..
lecterur acc best..
wahh..sebijik sejibik die ajr..
haha..
best gler..
well,kn dh ckp tdi..
disebalik sesuatu kejadian mesti ade satu chaya..
acecece..
so jdikan iktibar dgn ape yg terjdi..
yg baik jdikn tauladan..
dan sebalinyer..

moh La kIto..

ape lagi..
dh pagi dh nie..
xreti2 nk tidoq ag kew..
hehehe..
klo nk tao..
ak nie ade sound mind ckit..
tao x sound mind tu ape..
ala,spe yg blaja law mesti tw an..
hik hik..
xpala.. xtao pon..
anywy.. dh pgi dh nie..
so kena la tido awl2..
ishh..poyonye..nk tido awl..
awl ape mende klo aym dh nk berkokok..
huhuhu..
bgi ank2 gadis yg msih bwh umo tu..
akak nsihatkn tido awl yea..
ape owg tue kate..
awett mude..
hak hak hak..
so sebelom tido..
jgn lpe pakai bedak sejuk..
huhu..
wjib tuh..
n then jgn lpe bce doa tido k..
bismikawaalhumaahyawaamut(salh ejaan slh sndri)
sory la yea.. GOOd NITE..

07 February, 2011

isnin berpuaka!

mlm isnin memg berpuaka..
nk tao x knape?
sbb tiap3 mlm isnin..
spnjg tinggl kt perak nie..
kiteowg serommates akn menjelajah ke pasar malam..
bahahaha..
yela..nme pon bujang..
so terpkse la cri bahan2 utk memask..
duk umh sewa kan memg cmtu..
masak sndri..
tpi alhmdulilh..
semua terror bab masak memasak nih..
hua hua hua..
walaupun masak sardin..
jdi best giler..
cye x..
okla..
time nk g pasar yob..
kejar yob kejar..

gosok jgn xgosok..

rjinnyer dieowg gosok bju nk p kels,
hehehehe
cm biasela..
selagi ak ade bju yg xberkedot..
ak mls nk gosok bju len..
terok kan..
tpi xpa..
bju2 kesyngn ak still cute..
hahaha
spe yg perhati ak ari2 p kelas mesti prasan ak.
sbb ak pakai bju sme jek..
muahahaha..
malu nyer.
xpe2..
nk mlu wtpe kan..
ak pon pkai bju gak..
hehe
lawa sih..
:D

churp churp

wah3..
klo kowg nk tw dri blog kite leh dpt duet...
seng jek..
cme kne promote iklan je..
klo sape2 bermint meh la join..
churpchurp..
haha..
ak pon bru first time gak..
sje je cbe nseb..
ane tw..
berbaloi2..
uhuhuhu..

There are so many sales going on this time of the year – fashion apparels, furnitures, gadget, you name it! Eye on the #CelcomEveryone sale!

There are so many sales going on this time of the year – fashion apparels, furnitures, gadget, you name it! Eye on the #CelcomEveryone sale!

06 February, 2011

´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´¶¶¶¶¶¶¶¶¶……..
´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´¶¶´´´´´´´´´´¶¶……
´´´´´´¶¶¶¶¶´´´´´´´¶¶´´´´´´´´´´´´´´¶¶……….
´´´´´¶´´´´´¶´´´´¶¶´´´´´¶¶´´´´¶¶´´´´´¶¶…………..
´´´´´¶´´´´´¶´´´¶¶´´´´´´¶¶´´´´¶¶´´´´´´´¶¶…..
´´´´´¶´´´´¶´´¶¶´´´´´´´´¶¶´´´´¶¶´´´´´´´´¶¶…..
´´´´´´¶´´´¶´´´¶´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´¶¶….
´´´´¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´¶¶….
´´´¶´´´´´´´´´´´´¶´¶¶´´´´´´´´´´´´´¶¶´´´´´¶¶….
´´¶¶´´´´´´´´´´´´¶´´¶¶´´´´´´´´´´´´¶¶´´´´´¶¶….
´¶¶´´´¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶´´´´¶¶´´´´´´´´¶¶´´´´´´´¶¶…
´¶´´´´´´´´´´´´´´´¶´´´´´¶¶¶¶¶¶¶´´´´´´´´´¶¶….
´¶¶´´´´´´´´´´´´´´¶´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´¶¶…..
´´¶´´´¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶´´´´´´´´´´´´´´´´´´´¶¶….
´´¶¶´´´´´´´´´´´¶´´¶¶´´´´´´´´´´´´´´´´¶¶….
´´´¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶´´´´´¶¶´´´´´´´´´´´´¶¶…..
´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶……

6 Februari 2011

wahh..
awlnyer dieowg tido mlm nie..
huhu
maklumlh dieowg bru je smpai dri umh..
hehe sye je yg ta tdo2 ag..
bosan la..
esk ade kels lak..
xpuah cuti seminggu jek..
ingtkn sye sowg je kna tmbg teksi mahal..
dieowg pon kne gak tmbg..
ag mhal kot..
up ag 10 hinggit.. haha
pelik tol..
sempt ag ye sye tulis lm blog..
adoiyai..
haha..
kredit to fida n umul..
haha..
ape2 pon esok adlh ari bru utk kiteowg sbb kne perah otak lagi..
ade test lak..
xde dh men2 nie..
struggle dh la..
hoho..
okla xde pe pon sbenrnyer..
slmt mlm kawan2..
:P

jom g karok?

jom g karok?

Answer here

cer citer.. cer citer..

cer citer.. cer citer..

Answer here

05 February, 2011

hidup ini perlu pedoman

cinta buta

Ibnu Faridh mengungkap dalam syair betapa bahayanya cinta buta

Selamatkan dirimu dari cinta pembawa bencana,

Aku tidak memilihnya selagi masih ada akal di kepala,

Menghirup ketenangan hidup,

Kerana permulaan cinta adalah ketenangan,

Pertengahannya derita dan kesudahannya nyawa melayang…

wah,poyo nye dax nih!!

dax nie n farisha!

today is?

today is?

Answer here

Gadget lagi?

korg mesti nk blog yg cute miut kan.. huhu.. ape kate kowg add gadget lm blog kowg.. ag best an.. nk bukak blog kowg..

seng je nk wt... cmni..

1-klik kt Design
kuar Page element kan
n then klik kt salah stu kt petak tu 'Add a Gagdet'
pastu kuar box Add a Gadget klik '+' kt html/javascript
n then copy n paste la code yg kowg nk msukkn..
music box,chat box n etc..

selamat memcuba!
on the way dlm bas.. mcam2 mende yg berada di lukuk fikiran ak.. bertimpe2 dtg mcm lava berapi.. klo dh nmenyer belaja di perantauan.. so terpkse la tingglkn family tercinta.. sdeh.. cuti seminggu jap je dpt bersama nga family.. humm.. best klo ade fmily.. ak bersyukur sbb ad family yg bgitu byk kerenah.. ngan adik yg sure heboh,abg yg giler2 n mak n ayah yg garang.. huhu.. sabo je la.. tnpe dieowg ak xtw cmne ak nk idop.. ibart bintg tnpe cahaya matahari.. duk melekt kt langt je p xde sinar.. msti owg dop kenal bintg.. sian nguh..

sbnrnye tujuan utk ak ido adlh tuk belajo.. bkn tuk mgejr kejayaan tpi tuk mnimba ilmu n berjaya dunia dan akhirt.
set gol n take action.. insyaalh ak akn berjaya..
kol 10.45pm ak naik bas dari Jertih. biaselah bas pantai timur kan S.P Bumi.. tiket kol 10, die dtg kol 11. haiya.. heran tol kan.. kol 11.20 gerak p ipoh.. seat sebelh ak kosong.. alhmdulilh.. nseb xde owg..klo x macam balik aritu ade dax laki yg duk tepi ak.. kecoh nk mampos.. ade ke ptot die pnggil ak akak.. ahaha.. sabo je la an.. xpela.. nmpk ak matured cikit op.. huhu.. ayh ak ckp bas nie behenti depan Uitm.. tapi malang tol nseb sbb xikot destinasi.. so nk xnk terpkse la naek teksi dri Medan Gopeng ke Bandar Seri Iskandar:RM60.. tpi ak bersyukur sbb selamat sampai.. agpun acik yg bwak teksi to sporting.. xlokek dgn citer die.. nie ak best nek teksi.. haha..