Skip to main content

Otitis Media 2

Assalamualaikum dan selamat petang..

Alhamdulilah, sakit yang mencucuk - cucuk susah beransur pulih. Tetapi, tahap pendengaran masih sama. Iaitu, kurang. Dah dua hari aku melalu fasa kurang pendengaran. Aku pergi kelas macam biasa. Nampak normal, tetapi hakikatnya sebelah deria pendengaran tidak berfungsi dengan baik. Walau bagaimanapun, itu tidak memberikan kata putus untuk aku berputus asa. Tidak sesekali. Agak susah, bila satu nikmat deria pendengaran di tarik kembali oleh Yang Maha Esa. Walaupun hanya seketika. Namun, itu adalah ujian bagi aku. Semoga nikmat itu aku perolehi kembali. Insyallah. Esok, kalau tiada aral melintang atau kekangan. Hajatnya nak buat follow up telinga di klinik kesihatan kampus. Atas arahan doktor, aku ikutkan je. 

Tiba - tiba, sedang berfikir sejenak. Aku teringat kenangan semasa first follow up. Nurse kat hospital, sedang berbual - bual sambil mendaftarkan pesakit. Aku terdengarlah. Agak pelik tapi realiti. Inilah antara perbualan mereka. 
"Hai, kenapa ramai sangat sakit telinga ye. Musim sakit telinga agaknya. Ada yang budak tu sakit telinga. Mak dia korek korek telinga anak dia, sampai teruk jadinya. Itulah, sepatutnya, kena bawak jumpa doktor terus. Mana boleh main ubat sendiri. bahaya, kan melibatkan telinga." Fuh, aku dengar perbualan nurse tu. Aku pun fikir, Aku pun pernah korek telinga time sakit ni. Sebab gatal sangat dalam telinga. Mesti sebab kuman tu tengah berseronok dalam telinga aku ni. Alahai, teringat pulak iklan ubat batuk tu..kuman yang bewarna hijau,  haha. Bye.

Comments

Popular posts from this blog

rain from heaven

Kuantiti air ikut berat badan.

Hai kawan-kawan semua. Berapa liter air sehari anda minum. Segelas, dua gelas, tiga gelas or berbotol-botol. Baguslah kalau banyak minum air masak. Tapi cukupkah air yang korang minum dengan berat badan korang tu.