Skip to main content

Otitis Media 1



Assalamualaikum..

Hari ini, due date untuk menghantar kuiz subjek Managerial Finance.. Alang - alang dah masuk kampus, aku mintaklah kawan aku hantarkan ke Klinik Kesihatan. Terima kasih kawan yang sudi hantarkan saya. Terima kasih, hanya ucapan itu yang bisa ku lontar.  Akhirnya, aku telah membuat keputusan untuk berjumpa doktor. Sebenarnya aku takut nak jumpa dengan doktor. Perasaan berbelah bahagi nak jumpa atau tidak. Kalau tak jumpa, kalau ikutkan sakit, memang sakit. Kalau tak jumpa, bila lagi ada masa nak jumpa. Aku tengah dalam proses belajar membuat keputusan muktamad. Sebabnya, keputusan selalu berubah - ubah di saat - saat akhir. Kadang - kadang, aku terfikir kenapa aku tak boleh nak buat keputusan pada masa tu jugak. Entahla. Kalau fikir lama - lama pun  tak dapat jugak jawapan dia. 

Emak cakap, kalau sakit macam mana pun, jangan biarkan doktor belah atau operate. Emak cakap banyak lagi cara lain untuk sembuhkan penyakit selain daripada pembedahan. Emak cakap lagi. Sekali kena bedah, luka pembedahan akan menyebabkan kuman merebak lagi. Apa yang emak cakap memang betul. Contoh ada di depan mata. Abang aku, dia ada ketumbuhan dalam telinga dia, dan dia telah dibedah. Selepas beberapa ketika, ketumbuhan tu tumbuh semula. Apabila buat follow up dengan doktor, doktor nak bedah dia lagi sekali. Sampai bila dia nak kena bedah? Bedah lah beberapa banyak kali, kalau Allah cakap bukan masanya untuk sembuh. Tak boleh buat apa jugak kan. Usaha, Tawakal.. Semoga dia tabah. Itu je yang aku harapkan.

Tadi aku jumpa doktor. tak sampai 3 minit aku jumpa doktor. First time pergi ke Klinik Kesihatan sepanjang belajar disini. Alhmdulilah, doktor cuma cek telinga aku menggunakan alat dia. Doktor bagi ubat makan dan aku kena habiskan ubat itu. Then, doktor cakap, minggu depan jumpa saya lagi, buat follow up. Jadinya, lepas ni kena jumpa doktor lagi lah nampak gayanya. Semoga ini tidak menggangu pembelajaran aku. Insyaallah. Aku pun mahu menjadi tabah.  

Ini adalah ubat Antibitik dan tahan sakit yang diberi oleh doktor. Tolong habiskan ya Atikah. Sebab sebelum ni awak tak habiskan ubat. Peringatan untuk diri sendiri.

Comments

Popular posts from this blog

rain from heaven

Kuantiti air ikut berat badan.

Hai kawan-kawan semua. Berapa liter air sehari anda minum. Segelas, dua gelas, tiga gelas or berbotol-botol. Baguslah kalau banyak minum air masak. Tapi cukupkah air yang korang minum dengan berat badan korang tu.