Skip to main content

Managerial Accounting

Assalamualaikumkawan-kawan blogger semua.

Apa khabar.. Harapannya semoga semua sihat ye. Bebas dari batuk-batuk, selsema, sakit kepala dan sympton lain-lain. Jadi bagi yang rasa macam nak menuju kearah demam, banyakkan rehat. Insyallaah, sembuh dengan izin Allah. Tapi kalau minum sebotol minuman yogurt brand Dutch Lady atau Nestle saya confirm sedar,sedari akan bebas dari demam. Sebab apa, yogurt tu dia meningkatkan antibodi badan kita. Tak percaya cakap aku, cubalah. Tapi kena habiskan sebotol okeh. Hehe. 

Haa, berbalik ke topik asal hari ni. Sebenarnya nak cerita pasal Managerial Accounting. Hari first belajar memang scary. Scary sebab Dr tu punyer style. Haha. Tapi sebenarnya dr tu sesaje je. Nak test student die nie haa. 

Hari ni, kelas kedua. Dr cakap saya dah bagi cuti sebulan, sekarang 4 kali straight jumpa dia. Kelas managerial accounting memanjang. Masa kelas akaun ni, jangan berani nak fikir pasal mende lain. kenape. Kerana menurut Dr, kalau fikir mende lain je, anda akan lost. Hari ni chapter 4 dah khatam. Chapter ABC. ABC tu Activity Based Costing. Menurut dr lagi, abc ni worldwide used. Jadi sesape yang belajar ABC, memang superb lah sebab ada skill ABC yang mana setiap company perlukan samaaada dah implement atau yang masih gunakan traditional costing. 

Assignment kami kena cari company SMEs and tanya samaada dah implement ABC ke belum. Tadi 3 jam lebih dengan kelajuan 120 per jam memang laju belaja ABC sekali dengan teori-teori nyer. Mula-mula memang slow nak pick up. sebab ada perasaan mengantuknya. Tapi sebab dah motivasi tinggi nak mendalami subjek nih, mengantuk pun hilang. Alhamdullilah. 

So, kalau company nak tahu macam mana ABC works, saya boleh bagi tahu. Tetapi kalau nak suruh saya implement, you kena HIRE saya lah. : ). Saya bukan calang-calang orang tau. Saya graduated from Arshad Ayub Graduate Business School. (lirik untuk interview with the company in future,,hehe cant wait.)


Comments

Popular posts from this blog

rain from heaven

Kuantiti air ikut berat badan.

Hai kawan-kawan semua. Berapa liter air sehari anda minum. Segelas, dua gelas, tiga gelas or berbotol-botol. Baguslah kalau banyak minum air masak. Tapi cukupkah air yang korang minum dengan berat badan korang tu. 
Diketika ini, aku duduk menghadap komputer, ditelingaku tersumbat kemas telefon telinga, sambil menulis aku mendengar radio secara atas talian, semestinya radio yang memainkan lagu orang putih, iaitu terbang fm. hari ini maka tamatlah satu kertas peperiksaan yang membawa empat unit kredit jam, sangat besar kesannya kepada gred keputusan, alhamdulilah kalau diikutkan soalan itu adalah ringkas, kebiasaan nya jawapan kubagi semua cukup, diminta empat aku bagi lima, sahaja bertujuan untuk memenuhi buku jawapan, tidak elok membazir kertas, lagipun nanti kertas tu dibuang juga. .