02 April, 2014

Hidup seorang pelajar

Assalamualaikum dan salam malam rabu.

Saya rasa registration day untuk second intake post graduate student sudah berbulan bulan. Walhal, baru tiga minggu kuliah berjalan. Macam hal dan kerenah pensyarah kan. Maklumlah kami hanya budak segar graduasi (fresh graduate). No working experience like you all. Pensyarah expect kami more. Unfortunately, kami expect diri kami freshier. Tanyalah nama tokoh yang pelik pelik, memang confirm pensyarah yang tanya tu akan jawab sendiri soalan yang ditanya. Baguslah. Sharing is caring. 

Peringkat pasca ijazah ni, boleh dikatakan tiap kelas ada assignment. Due date next week. Presentation 2 rows per days. My god. So exhausted. Awak tanya diri awak. Siapa yang suruh awak belajar lagi. Saya nak belajar lagi sebab saya masih cetek dengan ilmu. Masih banyak benda baru yang menanti saya jika saya belajar. Saya belajar kerana Allah. Kerana perlu ada seseorang yang bertindak untuk mengubah destinasi saya. Bukan destinasi anak bangsa. Itu adalah tujuan uitm.

Hati kecil sering bertanya. Menyesal ke sambung belajar. Kenapa kau sambung belajar. Kenapa tak kerja dulu cari ilmu. Maka soalan ini hanya empunya badan je dapat menjawabnya. Terserah pada yang mengetahui. Ada hikmah atas semua yang terjadi. Besyukur, tawakal, dan akhir sekali redha. Ingat, kejayaan tidak datang berguling - guling. 

No comments: