Skip to main content

Hidup seorang pelajar

Assalamualaikum dan salam malam rabu.

Saya rasa registration day untuk second intake post graduate student sudah berbulan bulan. Walhal, baru tiga minggu kuliah berjalan. Macam hal dan kerenah pensyarah kan. Maklumlah kami hanya budak segar graduasi (fresh graduate). No working experience like you all. Pensyarah expect kami more. Unfortunately, kami expect diri kami freshier. Tanyalah nama tokoh yang pelik pelik, memang confirm pensyarah yang tanya tu akan jawab sendiri soalan yang ditanya. Baguslah. Sharing is caring. 

Peringkat pasca ijazah ni, boleh dikatakan tiap kelas ada assignment. Due date next week. Presentation 2 rows per days. My god. So exhausted. Awak tanya diri awak. Siapa yang suruh awak belajar lagi. Saya nak belajar lagi sebab saya masih cetek dengan ilmu. Masih banyak benda baru yang menanti saya jika saya belajar. Saya belajar kerana Allah. Kerana perlu ada seseorang yang bertindak untuk mengubah destinasi saya. Bukan destinasi anak bangsa. Itu adalah tujuan uitm.

Hati kecil sering bertanya. Menyesal ke sambung belajar. Kenapa kau sambung belajar. Kenapa tak kerja dulu cari ilmu. Maka soalan ini hanya empunya badan je dapat menjawabnya. Terserah pada yang mengetahui. Ada hikmah atas semua yang terjadi. Besyukur, tawakal, dan akhir sekali redha. Ingat, kejayaan tidak datang berguling - guling. 

Comments

Popular posts from this blog

rain from heaven

Kuantiti air ikut berat badan.

Hai kawan-kawan semua. Berapa liter air sehari anda minum. Segelas, dua gelas, tiga gelas or berbotol-botol. Baguslah kalau banyak minum air masak. Tapi cukupkah air yang korang minum dengan berat badan korang tu. 
Diketika ini, aku duduk menghadap komputer, ditelingaku tersumbat kemas telefon telinga, sambil menulis aku mendengar radio secara atas talian, semestinya radio yang memainkan lagu orang putih, iaitu terbang fm. hari ini maka tamatlah satu kertas peperiksaan yang membawa empat unit kredit jam, sangat besar kesannya kepada gred keputusan, alhamdulilah kalau diikutkan soalan itu adalah ringkas, kebiasaan nya jawapan kubagi semua cukup, diminta empat aku bagi lima, sahaja bertujuan untuk memenuhi buku jawapan, tidak elok membazir kertas, lagipun nanti kertas tu dibuang juga. .