Skip to main content

Tetapkan pendirian, Allah always by my side.

Assalamulaikum dan salam jumaat.

Apa khabar. kawan - kawan sekalian. Betul ke orang cakap terlajak perahu boleh di undur. Telajak kata binasa badan. Ya Allah. Apakah yang engkau mahu uji aku kali ni. Kerana tersalah membuat keputusan, habis semua terima akibatnya. Ya Allah, adakah tindakan yang aku lakukan semalam sudah tertulis dalam kitab mahfuzku. Atau mungkin aku yang mengubah apa yang sudah tertulis. Mata kadang kala memberikan petanda. Mata kiri berkedip, maknanya ada sesuatu tak elok akan berlaku. Mata kanan berkedip, perkara yang baik akan berlaku. Tapi apakah ini semua hanya fiksyen semata - mata. Adakah ini pantang larang orang tua dulu dulu supaya anak - anak generasi akan datang berwaspada. Sejauh mana kebenarannya, masih menjadi tanda tanya. Tetapi mengikut keadaan semata, ternayata kerdipan mata sebelah kiri membawa maksud, aku telah membuat keputusan yang salah. Seorang diri aku bermuhasabah, ditemani bunyi unggas - unggas di kota raya. Berteduhkan lampu neon yang seakan samar warnanya. Ditemani dengan bunyi kipas yang persis ombak laut yang bergesaran pasir. 

Kenapa kawan sendiri membawa aku ke jalan ini. Kawan yang sudah lama tidak kelihatan. Kawan yang sudah dilupai bagaimana perangainya sekarang. Kawan yang dulunya hanya bertegur sapa kerana menunggu ketibaan bas sekolah. Kawan yang huhh.. Malasnya nak cerita. Kawan, kenapa kamu tidak memilih jalan yang benar. Kawan, bila kamu akan kembali ke pangkal jalan. Kawan, sudahlah. Kawan, bukalah lembaran baru bila buku hisabmu dihitung semula. Kawan, kita tidak mengetahui berapa lama waktu yang ada untuk kita didunia ini. Kerana masa tidak pernah menunggu kita. Seandainya kau tahu, aku tidak ingin kau terus hanyut. Apa yang mampu aku lakukan adalah berdoa kepada Allah, semoga pintu hatimu terbuka. Ini bukan jalan yang sepatutnya kau pilih. Kerana jalan yang kau pilih, hubungan antara kamu cucu adam tidak lagi seperti dulu. Berubahlah sebelum kamu semakin tersesat. Alhamdulillah, aku tidak akan pernah mengulangi kesilapan yang sama, yang pernah aku lakukan dahulu. Ingatlah bahawa masih ada sumber rezeki lain yang Allah sediakan untuk hambanya yang ikhlas, rajin, dan berada di jalan yang benar. 

Comments

Popular posts from this blog

rain from heaven

Kuantiti air ikut berat badan.

Hai kawan-kawan semua. Berapa liter air sehari anda minum. Segelas, dua gelas, tiga gelas or berbotol-botol. Baguslah kalau banyak minum air masak. Tapi cukupkah air yang korang minum dengan berat badan korang tu. 
Diketika ini, aku duduk menghadap komputer, ditelingaku tersumbat kemas telefon telinga, sambil menulis aku mendengar radio secara atas talian, semestinya radio yang memainkan lagu orang putih, iaitu terbang fm. hari ini maka tamatlah satu kertas peperiksaan yang membawa empat unit kredit jam, sangat besar kesannya kepada gred keputusan, alhamdulilah kalau diikutkan soalan itu adalah ringkas, kebiasaan nya jawapan kubagi semua cukup, diminta empat aku bagi lima, sahaja bertujuan untuk memenuhi buku jawapan, tidak elok membazir kertas, lagipun nanti kertas tu dibuang juga. .