Skip to main content

fitrah



Assalamualaikum dan selamat senja..

Bulan april sudah berkunjung tiba, maknanya genap sebulan aku berada di bumi perak. Alhamdulilah, hari ini aku sihat dan masih bertenaga untuk meneruskan sisa-sisa pembelajaran yang masih berbaki empat bulan. Lumrah belajar, mesti ada tekanan bila nak menyiapkan kerja sekolah yang diberi. Bukan senang nak menjana idea untuk menyiapkan laporan dan membuat kerja berkumpulan. Mesti bersungguh-sungguh. Kalau ada istilah cincai-cincai, markah dapat pun cincai-cincai juga lah. 

Kebiasaanya bila kita diberikan kejayaan, penghargaan, kekayaan dalam kehidupan kita. Ya, kita akan bersyukur. Bersyukur! Alhamdullilah. Tapi bagaimana jika kita diberikan kekurangan, kecacatan, ataupun kita selalu membuatkan orang terasa hati? Bagaimana? Adakah kita akan bersyukur? Jadikanlah kekurangan itu sebagai kekuatan. Setiap manusia dicipta dengan segala kelebihan dan kekurangan.Kalaulah masa boleh berputar kembali, mesti kita akan tidak mengulanginya. Mesti penyesalan berleluasa. Kenapa aku buat macam tu? Kenapa? Susah sangatkah nak menjaga hati orang? Adakah aku jahat sangat? Banyak persoalan bermain di fikiran. Kusut.

Kerana kekurangan itu, seringkali mengguris perasaan. Dalam sekelip mata, saat indah berkecai ibarat kaca terhempas ke lantai. Ibarat terkena penampar di pipi yang mulus. Bahkan menambahkan luka dan lara di jiwa. Berdosa ke sekiranya saat kita berkata-kata, dan kerana kata-kata itu membuatkan orang di sekeliling kita terasa. Walhal, apa yang sebenarnya dituturkan memang berbeza dengan apa yang dimaksudkan. Dan pertuturan itu difahami dengan maksud yang berbeda. Resah, perkara yang ditakuti berulang kembali. Ibarat menoreh bekas luka yang hampir sembuh tapi sudah berdarah kembali. Lumrah kehidupan, kerana mulut badan binasa. Hanya berserah kepada masa dan ketika untuk merubah diri yang sudah sedia maklum banyak kelemahan ini supaya tidak lagi mengguris mana-mana pihak. Semoga Allah memberi aku hidayah-Nya. 

Sesungguhnya, aku bukan nabi yang bersifat maksum. Sesungguhnya, aku bukan malaikat yang diperbuat daripada cahaya. Dan sesungguhnya aku hanyalah manusia biasa yang asalnya dari tanah dan yang sentiasa melakukan dosa. 
Satu sebab mengapa ikatan silaturahim tawar ibarat air teh o ais tanpa gula ialah kerana mulut. Ingatlah wahai diri, di akhirat kelak semua anggota badan akan bersuara kecuali mulut.

Comments

Popular posts from this blog

rain from heaven

Kuantiti air ikut berat badan.

Hai kawan-kawan semua. Berapa liter air sehari anda minum. Segelas, dua gelas, tiga gelas or berbotol-botol. Baguslah kalau banyak minum air masak. Tapi cukupkah air yang korang minum dengan berat badan korang tu. 
Diketika ini, aku duduk menghadap komputer, ditelingaku tersumbat kemas telefon telinga, sambil menulis aku mendengar radio secara atas talian, semestinya radio yang memainkan lagu orang putih, iaitu terbang fm. hari ini maka tamatlah satu kertas peperiksaan yang membawa empat unit kredit jam, sangat besar kesannya kepada gred keputusan, alhamdulilah kalau diikutkan soalan itu adalah ringkas, kebiasaan nya jawapan kubagi semua cukup, diminta empat aku bagi lima, sahaja bertujuan untuk memenuhi buku jawapan, tidak elok membazir kertas, lagipun nanti kertas tu dibuang juga. .